• Wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce oraz Krakowa

11.10.2022

W dniu 06 października odbyła się długo wyczekiwana wycieczka do Zabytkowej Kopalni Soli w Wieliczce oraz Krakowa. Wyruszyliśmy bardzo wcześnie rano bo o godz. 6:00. Do kopalni schodziliśmy schodami, było ich 300. Zaczęliśmy zwiedzanie od głębokości 64 metrów a maksymalnie zeszliśmy na głębokość 134m. Głęboko pod ziemią mogliśmy podziwiać niezwykłe solne krajobrazy, imponujące rozmiarami wyrobiska, skały solne różnych rodzajów, słone jeziora oraz dzieła sztuki stworzone przez górników - rzeźbiarzy. Następnie po wyczerpującej wędrówce udaliśmy się na posiłek potem, dalej na Krakowski Rynek.

Udało nam się wysłuchać hejnału z Wieży Mariackiej i nawet trębacz  pomachał do nas z góry. Weszliśmy obejrzeć ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim, zajrzeliśmy również do Sukiennic. Wreszcie nastąpił moment długo wyczekiwany przez wszystkich, a mianowicie zabawa w krakowskim Aquaparku. To było dopiero szaleństwo ale jakie przyjemne!
            Wróciliśmy szczęśliwi i pełni wrażeń, nie możemy się doczekać następnego wyjazdu.

• Erasmus+ "Mały chór na duży kontynent". Wizyta uczniów w Umag w Chorwacji.

23.10.2022

W dniach 25 września – 1 października 2022r. czworo uczniów Szkoły Podstawowej w Witkowicach z kl. VI w składzie: Wiktoria Herman, Patrycja Ziółkowska, Zuzanna Kwarciak oraz z kl. VII – Karolina Musiał pod opieką nauczycielek Renaty Chrostowskiej i Beaty Góreckiej – Grabary udało się do miasta Umag w Chorwacji. Zostaliśmy zakwaterowani w komfortowym, położonym nad samym morzem hotelu: Residence Umag Plava Laguna. ​​​​​​​

To już trzeci wyjazd z uczniami realizowany w ramach projektu Erasmus+ "A small choir for a great continent" – "Mały chór na wielki kontynent". Naszym gospodarzem była Talijanska osnovna scola "Galileo Galilei". Po serdecznym powitaniu w szkole i zwiedzaniu sal lekcyjnych, odbyły się próby chóru oraz zabawy integracyjne zorganizowane z okazji obchodów Dnia Języków Europejskich. Następnie miała miejsce wizyta w ratuszu i spotkanie z burmistrzem, zapoznanie z historią miasta i krótki występ naszego chóru. Dużą atrakcją była  przejażdżka ciuchcią turystyczną do starożytnego miasta Sipar ukrytego przez morze.

Kolejne dni pobytu uczniów naszej szkoły w Chorwacji przebiegły w miłej atmosferze i obfitowały w wiele niespodzianek. Odbywały się próby chóru oraz zajęcia integracyjne w klasach, konkursy i zabawy sportowe. Odwiedziliśmy urokliwe miasto Pula, gdzie zwiedzaliśmy rzymski amfiteatr. Obejrzeliśmy tam  ekscytującą walkę gladiatorów. Następnie pod kierunkiem przewodnika przeszliśmy podmiejskimi tunelami i zobaczyliśmy imponującą twierdzę Kaštel. Mieliśmy okazję uczestniczyć w wieczorku folklorystycznym zorganizowanym w szkoły podstawowej w Vodnjan. Uczniowie zachwycili nas swoimi piosenkami i podziwialiśmy występ folklorystyczny przygotowany przez miejscowy zespół. Na koniec spotkania dzieci uczestniczyły w warsztatach regionalnych. W kolejnych dniach mobilności na Chorwacji gospodarze projektu zabrali nas do zabytkowego miasto Poreč. Zwiedziliśmy  w nim unikatową Bazylikę Euphrasian. Uczestniczyliśmy w poszukiwaniu skarbów i rozwiązywaniu zagadek związanych z tą bazyliką. Niebywałą atrakcją okazał się być ekscytujący rejs statkiem przez kanał Lim do jaskini piratów. Tam odbył się koncert w pięknej scenerii śródziemnomorskiego klimatu. Z jaskini popłynęliśmy do kolejnego chorwackiego miasteczka Rovinj, w którym miło spędziliśmy czas. Dużym przeżyciem okazał się koncert galowy w Umag, który spotkał się z wielkim uznaniem publiczności. Było to duże przeżycie i niebywałe doświadczenie dla nas wszystkich.

W ostatnim dniu pobytu w Chorwacji  wybraliśmy się do malowniczo położonego miasteczka Roč, w którym znajduje się replika prasy drukarskiej Gutenberga. Odwiedziliśmy maleńką szkołę liczącą tylko 24 uczniów. Uczestniczyliśmy w poszukiwaniu trufli. Następnie zwiedzaliśmy najmniejsze na świecie miasto Hum. Wybraliśmy się w podróż do przeszłości w muzeum Aura Hum oraz wzięliśmy udział w warsztatach z pisma Głagolicy. Otrzymaliśmy drobne upominki i certyfikaty uczestnictwa w projekcie.. Na koniec wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu muzyki sakralnej w pobliskim kościele. Serdecznie dziękujemy chorwackim gospodarzom za miłe przyjęcie i cudownie spędzony tydzień w pięknej śródziemnomorskiej scenerii.

Renata  Chrostowska

• Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Witkowicach
        • 34 3289201
        • Witkowice, ul. Częstochowska 22, 42-270 Kłomnice 42-270 Kłomnice Witkowice Poland